Blogg

2014-09-14 13:06

Jag läser i tidningen Chef att de undersökt vad chefer anser vara de viktigaste egenskaperna och utmaningarna.

Jag håller helt med samtidens chefer! Vad tycker du? Är det något du skulle vilja byta ut på din "topp tre lista"?

Topp 3, viktigaste chefsegenskaperna:

1. Min förmåga att hantera förändringar.

2. Min kommunikativa förmåga.

3. Mitt coachande.

Topp 3, viktigaste chefsutmaningarna:

1. Hitta, attrahera och behålla talangerna.

2. Att motivera och hitta medarbetares drivkrafter.

3. Att få alla medarbetare att gå åt samma håll.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2014-08-29 11:14

400 000 kronor är mycket pengar. Den kostnaden är vad VARJE enskild individ som blir utbränd kostar på en arbetsplats. Så varje person du känner till som är eller har varit utbränd har i genomsnitt kostat ett företag, en kommun eller staten 400 000 kronor per person. Det är mycket pengar som kunde använts till bättre saker i samhället.

Kompetens kostar pengar men inkompetens kostar alltid mycket mer. Dessutom tillkommer allt lidande för varje enskild individ. Detta vill jag ändra på och det är därför jag skriver böcker om hur du ska leda andra utan att skapa utbrända anställda. Min bok ”Bli en bättre ledare och chef” blev nominerad till årets HR-bok för att den innehåller konkreta tips för ledare att leda på ett enklare och smartare sätt. Har du läst den?

 

2014-08-24 09:44

Det fungerar! Jag återkopplar till många av mina kunder som gått mina kurser och utbildningar* och det finns en gemensam nämnare. Alla säger spontant att det fungerar, oftast med en viss förvåning i rösten. Ibland lägger de också till ordet faktiskt. Det fungerar faktiskt. Detta har jag funderat lite på. Varför är det så? Varför fungerar mina kurser och utbildningar egentligen? Jag tror att det beror på att de är forskningsbaserade och anpassade till dagens utmaningar. Många av mina kunder som gått andra utbildningar säger att det är de gamla klassiska upplägget med saker de redan kan och hört många gånger förut. Så är du ute efter något nytt och modernt som verkligen fungerar? En uppdaterad och anpassad utbildning för dagens och morgondagens utmaningar så tycker jag du ska kontakta mig. Jag vill också höra dig säga, det fungerar!

* Jag erbjuder helt nya forskningsbaserade utbildningar för chefer eller medarbetare inom ledarskap och sälj som fungerar i verkligheten.

2014-04-05 13:42

Vad menar jag med management by tacos? Varför tror du många tycker om rätten tacos? Jag tror det handlar om att de, i viss mån, kan välja lite själva vilka ingredienser de vill ha inom ramen för maträtten tacos. Vissa gillar majs, andra inte osv. Precis samma fenomen förekommer avseende pizza och plockgodis. Du kan välja utifrån dina preferenser men ändå äta "samma" som de andra. Med detta tankesätt tycker jag ledarskap ska utformas. Alla ska göra "samma saker" men inom ramen för detta bör det finnas en stor möjlighet att påverka. Just vår möjlighet att påverka vårt arbete har en mycket stor betydelse för arbetsglädje och engagemang. 

2014-04-05 13:32

Vad innebär management by tatoo? Med det menar jag vår ovilja och motstånd att göra något för första gången men när vi sedan gjort det en gång vill vi bara göra det igen och om igen. Låt mig ta ett exempel. Jag är född 1970 vilket gör att jag tycker tatueringar är för bovar och sjömän. Många i min generation anser så men när någon i bekantskapskretsen tatuerar sig så ser man en tydlig omsvängning. Nu vill de bara göra det igen och igen. Precis samma fenomen förekommer på jobbet. Ett stort motstånd mot något för att sedan när de gjort det en gång vill de fortsätta. Så mitt råd till dig är att lägg mycket energi för att få till "första gången". Sedan kommer det att ge sig självt.

2014-04-04 17:09

Något som jag priotiterar och tycker är viktigt är uppföljning. Det gör att jag samtalar med alla kunder efter uppdraget för att se vad de lärt sig men framförallt vad de ändrat på och gör annorlunda. Det är slående att flertalet ser en enorm effekt på önskvärda beteenden och beteendeförändringar. Det låter kanske rimligt och troligt men det är det faktiskt inte. Det är enormt svårt att ändra på beteenden och vanor. Jag menar, försök ändra på dig själv så ser du snart vad jag menar. Då inser du säkert att det är ännu svårare att ändra på andra. 

 

 

USK

2014-04-04 17:01

USK = undersköterska. En yrkesgrupp som är nedvärderad. Jag har nu två dagar i rad träffat både manliga och kvinnliga personer som innehar detta yrke och får uppfattningen att man inte riktigt tar tillvara deras kunskap och potential. En man jag pratade med beskrev sitt arbete som att han assisterade assistenten på operation. Inte helt oväntat ville han byta arbete. Min uppfattning är att man måste ta tillvara på allas potential! Bakom varje yrkestitel finns det grymt duktiga människor som vi inte vill eller kan ta tillvara på. Det vill jag ändra på. 

2014-04-03 19:07

Sluta snacka och börja göra. Var tydligare och du får resultaten du önskar!

2014-04-01 15:47

Jag får ofta frågan vad som särskiljer mig från övriga utbildningar och kurser och jag svarar ofta något oväntat "inte så mycket". Det förvånar de allra flesta eftersom de är beredda på att jag ska berätta att jag är si eller så mycket bättre än alla andra. Det är jag inte men det är en sak som gör att jag särskiljer mig markant från andra och det är min fria support och uppföljning. DET förvånar. "Är du dum. Varför bjuda på sådant som du kan ta betalt för?". DÅ skiljer jag mig totalt från andra kunskapsleverantörer men jag tror verkligen på support och uppföljning av deltagare eftersom det svåra är inte att lära sig nya saker. Det svåra är att lära sig av med de gamla kunskaperna. Att byta och bryta vanor är svårt och jobbigt och DÅ behöver alla support och uppföljning. Tror du mig inte? Vad kan du göra riktigt bra som du inte tränat på eller som någon annan inte följt upp? 

2014-03-24 12:35

Rubriken har en poäng tycker jag. Tiden då dina varor och tjänster var mycket bättre är förbi och kommer inte tillbaka. Idag måste du konkurrera med helt andra saker. Du måste helt enkelt göra ett mycket bättre säljarbete. Det är svårt då många företag inte vet hur de ska göra och använder de enda vapen de känner till, priset. Jag avråder alltid mina klienter från att använda ett sänkt pris för att få affären. På mina utbildningar berättar jag istället hur du ska förändra situationen. Exempelvis berättar jag om ett företag som tappade 37 % av sin försäljning på grund av den globala krisen men som INTE sänkte priset utan istället gjorde något helt annat som DUBBLADE försäljning när de andra på marknaden minskade 39 % i genomsnitt. Vad gjorde de annorlunda tror du?

Sidor

Dela med dig

Nyhetsbrev

Vill du ha värdefulla tips och idéer en gång i månaden? Anmäl dig till mitt nyhetsbrev. Fyll i din e-postadress för att börja prenumerera.

Mina böcker

Här kan du köpa samtliga böcker jag skrivit!

>> Läs mer om mina böcker

Kontakta mig

Ring 0708 570 550 eller maila info@brainscan.se

Blogg

DAILY STANDUP!

2015-09-30 10:30

Daily standupsAndra bra sätt att skapa arbetsglädje är daily standups; snabba, peppande möten före, under eller efter arbetet. Ibland behövs det...